Toiveuusinta: La La Land

(La La Land)

★★★★★ The Guardian

"Here is for the fools who dream."

Elokuva voitti juuri sunnuntaina 26.2. 6 Oscar -palkintoa (mm. paras naispääosa, paras ohjaaja, paras kuvaus ja paras musiikki)! Lisätietoa täällä.

La La Land oli ehdolla neljässätoista eri Oscar -palkintokategoriassa, mm. paras elokuva, paras ohjaus, paras mies- ja naispääosa sekä paras musiikki. Elokuva voitti myös historiallisesti kaikki seitsemän Golden Globe -kategoriaa, joissa se oli ehdolla: paras ohjaus, paras komedia/musikaali, paras musiikki, paras alkuperäinen laulu, paras miespääosa (musikaali/komedia), paras naispääosa (musikaali/komedia) sekä paras käsikirjoitus! 

La La Land -elokuva kertoo aloittelevan näyttelijän Mian (Emma Stone) ja omistautuneen jazz-muusikon Sebastianin (Ryan Gosling) tarinan. He ponnistelevat unelmiensa eteen kaupungissa, joka tunnetusti tuhoaa toiveet ja särkee sydämet. Nykyhetken Los Angelesin päivittäisestä elämästä kertova alkuperäismusikaali tutustuttaa unelmien tavoittelun iloihin ja suruihin.

Oscar-®ehdokas Damien Chazellen (Whiplash) käsikirjoittama ja ohjaama La La Land on rakkaudenosoitus enkelten kaupungille ja Hollywood-musikaaleille. 

 

”Näyttävä La La Land -musikaali on kuin karamellia – lähes parasta, mitä Hollywood teki 2016.

– Hollywoodin kliseitä kierrättävä La La Land on näyttävä musikaali, jossa sinnikkyys ja omaan asiaan uskominen palkitaan.

– La La Land on elokuvallisen ryhmätyön juhlaa: leikkauksen, kuvauksen, lavastuksen, musiikin, äänityksen muiden muassa. 

– Elokuvahistoriassa La La Land istuu tietenkin vuosikymmenien traditioon, jossa Hollywood on katsonut itseään peilistä. Vastikään tätä perinnettä ovat edustaneet muun muassa elokuvat The Artist, Birdman ja Hail Ceasar!. Näistä La La Land on svengaavin, mutta samalla se suhtautuu aiheeseensa myös kaikkein vakavimmin.” 

★★★★ Veli-Pekka Lehtonen, HS

”Los Angeles, liikenneruuhka. Yhtäkkiä nainen alkaa laulaa, hyppää ulos autostaan ja tanssii pitkin moottoritietä. Muut seuraavat perässä ja hetkessä sadat ihmiset laulavat ja tanssivat autojen katoilla. Tässä on ainesta vuoden parhaaseen kohtaukseen, niin hienosti aloittaa Damien Chazelle elokuvansa La La Land.

– Whiplash-ohjaaja Chazelle on tehnyt sen taas. La La Land on yksi tämän vuoden merkittävimpiä ja parhaimpia elokuvia. Täydellinen se ei ole, mutta lähellä. Musikaalit ovat tarkoitettu utopiaksi, eskapistiseksi nautinnoksi ja tässä Chazelle onnistuu; katsoja unohtaa muun maailman elokuvaa katsoessaan. Justin Hurwitzin musiikki ja Chazellen visuaalinen näkemys kulkevat käsi kädessä ja Los Angeles muuttuu maagiseksi ihmemaaksi, jossa kaikki on mahdollista.

Hienointa elokuvassa on vanhanaikainen kuvaus; kamera liukuu kaupungin yli ja malttaa pysähtyä tutkailemaan hahmoja. Chazellen valitsemat pitkät otot luovat elämää ja liikettä kuvaan sen sijaan, että jatkuvat leikkaukset keskeyttäisivät kohtauksia. Chazelle onnistuu myös tuomaan kypsyyttä hahmoihinsa, kun asiat mutkistuvat parisuhderintamalla.

– Emma Stone tekee parhaan roolityönsä Miana. Stone tekee Miasta aikuisen naisen, joka tekee töitä unelmansa eteen. Ryan Gosling ei ole aivan yhtä sinut roolinsa kanssa tanssiessaan, mutta hänen poikamainen charminsa pelastaa hänet. La La Land on Stonen ja Goslingin kolmas yhteistyö, ja harvoin on valkokankaalla nähty näin sopivaa paria. He haastavat toisiaan, ja Stone kieltäytyy jäämästä Goslingin jalkoihin. Siitä syntyy mielenkiintoista dynamiikkaa. Aivan kuin aina Goslingin ja Stonen ollessa yhdessä seuraisi jatkuvaa taistelua valkokankaan kuninkuudesta.

– Vanhanaikaiset elokuvat kuten La La Land ovat harvinaista herkkua, ja se kannattaakin nähdä vanhanaikaisesti isolta valkokankaalla. Sen säkenöivään maailmaan kannattaa heittäytyä.”

★★★★★ Maria Lättilä, Episodi

”Ryan Gosling and Emma Stone shine in a sun-drenched musical masterpiece. The director of Whiplash delivers a musical romance that rushes from first love to heartache via showtunes, love songs and free jazz. Propelled by charming performances from its leads, it’s a sweet-natured drama that’s full of bounce.

The seasons of a love affair are played out beguilingly in this wonderfully sweet, sad, smart new movie from Damien Chazelle – the director of Whiplash – and the Venice film festival could not have wished for a bigger sugar rush to start the proceedings. It’s an unapologetically romantic homage to classic movie musicals, splashing its poster-paint energy and dream-chasing optimism on the screen. With no little audacity, La La Land seeks its own place somewhere on a continuum between Singin’ in the Rain and Woody Allen’s Everyone Says I Love You, with a hint of Alan Parker’s Fame for the opening sequence, in which a bunch of young kids with big dreams, symbolically stuck in a traffic jam on the freeway leading to Los Angeles, get out of their cars and stage a big dance number.

–  …I was utterly absorbed by this movie’s simple storytelling verve and the terrific lead performances from Ryan Gosling and Emma Stone who are both excellent – particularly Stone, who has never been better, her huge doe eyes radiating wit and intelligence when they’re not filling with tears. Gosling, for his part, has a nice line in sardonic dismissal to conceal how hurt he is or how in love he is.

– La La Land is such a happy, sweet-natured movie – something to give you a vitamin-D boost of sunshine.”

★★★★★ Peter Bradshaw, The Guardian

”(Emma) Stone and (Ryan) Gosling are two of the most naturally sweet stars working today, but together they’re like Diet Coke and Mentos – their chemistry actually feels chemical, or perhaps part of a new branch of particle physics that conducts invisible emotional lightning straight from their faces to your heart. 

Chazelle and his cinematographer Linus Sandgren (American Hustle) give their leads the kind of close-ups you want to dive into. Stone shines while Gosling smoulders – that’s the deal – and as their romance traverses a calendar year, from a baking hot winter to a prophetically named fall, the shifting state of their relationship plays on their faces as clearly as the seasons on a landscape.

– La La Land wants to remind us how beautiful the half-forgotten dreams of the old days can be – the ones made up of nothing more than faces, music, romance and movement. It has its head in the stars, and for a little over two wonderstruck hours, it lifts you up there too.”

★★★★★ Robbie Collins, The Telegraph

”Musicals made me a romantic. They taught me that some emotion is so powerful that it can’t be put into mere words—it must be sung. Some love is so overwhelming that you just have to move your feet. With a family that loved classic films, I remember being awed by Gene Kelly and Fred Astaire, thinking they were as cool as anyone in movie history. Characters in musicals not only understood love differently than those in traditional films but they turned that understanding into art—dancing, singing and transcending mere dialogue to become something greater, something purer, something closer to true romance.

We’ve had some musicals since the era of Rogers & Astaire, but few that have tried to recapture that sense of fluid, magical thinking in which characters communicate with their bodies as much, maybe even more, than they do with their voices. One of many remarkable things about Damien Chazelle’s “La La Land” is how much energy and time it devotes to movement and music, not just lyrics. The modern movie musicals, so often based on Broadway shows, have focused heavily on songs that further plot. In Chazelle’s vision, choreography matters and a simple piano refrain can have more power than a lyric. This is a beautiful film about love and dreams, and how the two impact each other. Los Angeles is filled with dreamers, and sometimes it takes a partner to make your dream come true.

– It’s easy to let the world get you down sometimes, especially in a year like this one. It’s easy to think that dreams don’t come true, and that love only exists in movies. “La La Land” serves to remind us that movies can still be magical, and they can still provide the channel for us to see magic in the world around us. It’s not so much another day in the sun, as the characters sing in that opening number, but the dreams of the night before, the ones we wake up and try to fulfill, that keep us dancing.”

Brian Tallerico, RogerEbert

 

Ohjaaja & käsikirjoitus: Damien Chazelle

Näyttelijät: Emma Stone, Ryan Gosling, J.K. Simmons, John Legend

Levittäjä: Nordisk Film

Kieli: englanti, suomeksi tekstitetty.

2h 8min K-3
     

    Ajankohtaista

    Kino kesätauolla 15.-27.6. – oikein ihanaa keskikesää!

    ***

    Uusi oopperakausi 2017-18 nyt myynnissä täällä!

    ***

    Yleisön pyynnöstä alennusperusteiset liput saa nyt suoraan verkkokaupasta! Lippuja ostaessa klikkaa hinnan vieressä olevaa vaihda lipputyyppiä -linkkiä ja valitse oikea vaihtoehto. Alennusperusteisen lipun ostaminen edellyttää asianmukaista korttia tai todistusta. 

    ***

    Cult Club esittää: Kulttielokuvia kansalle! Kino Tapiolan uuden esityssarjan syys-talven 2016 näytökset olivat menestys! Jatkamme sarjaa syksyllä 2017 !

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

    ***

    Kino Tapiola on ensi-iltateatteri joka valikoi ohjelmistoonsa pääasiassa eurooppalaisen ja kotimaisen elokuvan parhaimmistoa. Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    ***

    Kiireellisissä tiedusteluissa viikonloppuisin ja iltaisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä