Lumotut

(The Beguiled)

Lumotut on herkullisen tiivistunnelmainen, mustan komedian sävyjä saava melodraamaelokuva palkitulta ohjaaja-käsikirjoittajalta Sofia Coppolalta, joka on ohjannut mm. upeat elokuvat Lost In Translation ja Marie Antoinette. Vaikuttavassa tähtikaartissa nähdään mm. Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning ja Colin Farrell.

Coppola voitti elokuvallaan parhaan ohjaajan palkinnon Cannesin elokuvafestivaaleilla! Lisätietoa täällä.

Tarina sijoittuu Yhdysvaltain sisällissodan aikaan, etelävaltiolaiseen tyttöjen sisäoppilaitokseen. Sen suojattua elämää viettäneet nuoret naiset ottavat hoiviinsa haavoittuneen vihollissotilaan. Heidän tarjotessaan tälle turvapaikan ja hoitaessaan tämän haavoja koko talon valtaa seksuaalinen jännite, joka aiheuttaa vaarallista kilvoittelua, kunnes yllättävä käänne murtaa vanhat tabut. 

 

“Sofia Coppola on arvostettu elokuvantekijä, jonka kärkielokuvana pidetään usein vieraantumista kuvaavaa Lost in Translationia. Hän on niin arvostettu, että hänen käyttämänsä näyttelijät Kirsten Dunst, Colin Farrell ja Nicole Kidman ilmoittivat keskiviikkona Cannesissa tekevänsä hänen kanssaan elokuvan vaikka käsikirjoituksena olisi pelkkä puhelinluettelo. Arvostusta lisää tietenkin se, ettei Coppola tartu Hollywoodissa tehtailtaviin jatko-osiin vaan tekee persoonallisia pikkuelokuvia.”

Veli-Pekka Lehtonen, HS

“Sofia Coppola won the director’s prize at Cannes for this hugely enjoyable melodrama that more or less allows bodices to remain unripped until an uproarious third act, when passions are declared, animals killed and acts of mutilation carried out. 

– There is tremendous entertainment value in the dinners and musical evenings that the women lay on for their wolfish guest. Kidman’s delivery of the line, “Would you cay-uh for a digestif, corporal?” is very entertaining.

We get a glorious staircase scene, with someone actually falling down two separate flights. We get a necklace wrenched from a female neck, so that the beads roll calamitously all over the floor. We even have a gunshot that brings a chandelier crashing to the floor, an event that doesn’t need any metaphorical interpretation to make it sensational. The Beguiled is a tremendously watchable movie, with its teasing flecks of noir and black comedy.”

★★★★ Peter Bradshaw, The Guardian

“Lumotut on vanhanaikaiselle tavalla tyylikäs. Philippe Le Sourdin (The Grandmaster) runollisen kaunis kuvaus hivelee silmiä. Äänimaailma myötäilee visuaalista ilmettä hienosti. Tunnelma on sadunomainen. – Lumotut on varmaa työtä lahjakkaalta ohjaajalta.”

Jussi Huhtala, Episodi

“Sofia Coppolan huumori on mustaa. Lajityyppiä on vaikea määrittää. Vuoteen 1864 sijoittuva Lumotut alkaa unenomaisissa pastellisävyissä kuin satu. Elokuva on western, jos sellainen voi tapahtua lähes kokonaan sisätiloissa. Muodoltaan se on kamaridraama. Puolessatoista tunnissa ehtii tapahtua enemmän kuin miltä näyttää.

Ennen kaikkea Lumotut on ohjaajansa Sofia Coppolan näköinen elokuva. Siinä on eteerisyyttä ja sähköistä ironiaa. Sen perusteella ei arvaisi, että saman Thomas Cullinanin romaanin edellinen filmatisointi Korpraali McB (1971) on Clint Eastwood -elokuva, jonka Don Siegel ohjasi juuri ennen Likaista Harryä.

– Colin Farrell on oiva valinta manipuloivan ja uhriuttaan koomisesti korostavan miehen rooliin, jonka Eastwood teki aiemmassa versiossa. Pääosa on silti Kidmanin, joka nautiskelee paha äitipuoli -tyyppisessä roolissaan…”

★★★★ Kalle Kinnunen, Suomen kuvalehti

“During the American Civil War, wounded Union soldier John McBurney (Colin Farrell) is taken in by Virginia’s Seminary For Young Ladies. Here he fascinates — and seduces — both teachers and students. But his actions have consequences…

– There’s also more humour; Coppola frequently pulls the rug out from under McBurney’s feet, having fun — at his expense — with the idea of what it really means to be the man of the house.

Enough of him, because The Beguiled is really about the women, and Coppola employs her cast to perfection. Nicole Kidman is the school’s motherly Miss Farnsworth and Kirsten Dunst her repressed underling Edwina. Under their charge we have a mixture of the innocent and the not-so-innocent, with Elle Fanning a standout as the determined Alicia, whose designs aren’t quite as ladylike as the others. The drama unfolds as McBurney begins to play one against the other, not realising that, as the web is spun around him — he is the fly and not the spider.

[...] (Coppola is) a filmmaker to cherish.”

Damon Wise, Empire

“Nicole Kidman is a camp delight in Sofia Coppola's lascivious morality tale.

– Coppola and her cast express the softly shifting chemistry within the school building with consummate control and wit. Scenes are spritzed with minuscule double entendres, telling micro-glances and sly social manoeuvring – there’s a wonderful sequence in which the schoolgirls each claim responsibility for some element of an apple pie McBurney has enjoyed.

It’s the kind of mood that brings out the best in Kidman, whose performance is deliciously subtle, but with a lemony edge of camp that allows her to twist an entire scene with the arch of an eyebrow, a genteel French aside, or a microscopic parting of her lips. 

Perhaps best of all is Dunst, whose softly heartbreaking performance keeps the film lashed to reality as it skulks, late on, back into the woods and towards McBurney’s reckoning. Still, it’s every inch a group achievement, and the film’s best scenes are its ensemble ones: prayers before bedtime, musical recitals, meals by candlelight. In their softly multi-coloured gowns, designed by Stacey Battat, the women are arrayed like flavours in an ice cream counter, and Farrell the boy with his nose pressed greedily to the glass. “

Robbie Collin, The Telegraph

“Sofia Coppola palkittiin viime keväänä Cannesin elokuvajuhlilla parhaana ohjaajana, vasta toisena naisena juhlien historiassa. Se on merkittävä saavutus ja samalla kiusallinen muistutus, miten vähän naisilla edelleenkään on asiaa elokuvan huipulle.”

Leena Virtanen, HS

 

Ohjaus ja käsikirjoitus: Sofia Coppola

Näyttelijät: Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning

Kieli: Englanti, tekstitetty suomeksija ruotsikis.

Levittäjä: Finnkino Oy

1h 33min K-12 Ahdistusta aiheuttavaa sisältöä
     

    Ajankohtaista

    Kaikki Kinon Yösyöttö -näytökset täällä! Lunastathan varauksesi ajoissa jotta vältytään jonoilta. Yösyötön vauvakino-näytös 25.10. klo 12, liput täältä!

    ***

    Etkö mahtunut näytökseen? Yösyöttö ja Borg/McEnroe nyt myös nurkan takana Louhisalissa! Näytöksiä vain tiistaina 17.10. ja 19.10.

    ***

    Star Wars: The Last Jedi 2D & 3D – ennakkomyynti on alkanut täällä!

    ***

    Cult Club -sarjan syyskauden päättää la 11.11. klo 20.00 riemastuttava kulttimusikaali The Rocky Horror Picture Show, liput täällä!

     

    ***

    Tuntematon sotilas -elokuvan lipunmyynti on alkanut! 10 näytöstä nyt myynnissä täällä! Näytösliput ovat 12 € / 11 € elokuvan kolmituntisen keston takia.

    ***

    Uusi oopperakausi 2017-18 nyt myynnissä täällä!

    ***

    Yleisön pyynnöstä alennusperusteiset liput saa nyt suoraan verkkokaupasta! Lippuja ostaessa klikkaa hinnan vieressä olevaa vaihda lipputyyppiä -linkkiä ja valitse oikea vaihtoehto. Alennusperusteisen lipun ostaminen edellyttää asianmukaista korttia tai todistusta. 

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

    ***

    Kino Tapiola on ensi-iltateatteri joka valikoi ohjelmistoonsa pääasiassa eurooppalaisen ja kotimaisen elokuvan parhaimmistoa. Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    ***

    Kiireellisissä tiedusteluissa viikonloppuisin ja iltaisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä