Poika ja peto (orig)

(Bakemono no ko)

★★★★★ HS

Mamoru Hosodan Studio Chizu –animaatiopajan jälki on ollut pyörryttävää yllätysten vyörytystä. Rakkautta & Anarkiaa on esittänyt Hosodan keskeiset työt. The Girl Who Leapt Thru Time (2009), Summer Wars (2010) sekä Wolf Children (2013). Japanin Akatemia palkitsi tämän Hosodan uutuuden vuoden parhaana animaationa.

Tokion hipsteripäämajasta Shibuyasta alkava Poika ja peto hyppää saman tien animistiseen rinnakkaistodellisuuteen, kun semi-inhimillinen eläinsamurai Kumatetsu nappaa nääntyneen katupoika Renin oppilaakseen. Tarina etenee yhdistelmänä Viidakkokirjaa sekä Karate Kid –tyyppista mestari-ja-oppipoika –asetelmaa. Hosoda ei noudata tuttuja kaavoja. Hänen ohjaustapansa tuottaa hyökyaaltojen lailla päälle käyvää visuaalista ilotulitusta.

Petojen rinnakkaismaailmassa on edessä vallanvaihto, koska lordi Soshi aikoo reinkarnoitua jumalien tasolle. Petojen mailman uljaimmat soturit, toisinaan räyhähenkinen Kumatetsu ja suosittu Iozen joutuvat selvittelemään välejään pitkän kaavan mukaan.
Maailmojen saranat narisevat, kun Kumatetsu yrittää kouluttaa sisukkaasta Ren-pojasta kunnon pedon. Petojen mielestä ihmisten sydämet kantavat synkeitä salaisuuksia, mutta Kumatetsu ja Ren löytävät molemminpuolisen kunnioituksen kautta tavan toimia yhdessä. Ehkä ihmiset ja pedot kuuluvat yhteen?

 

”Vuonna 1967 syntyneen japanilaisen animaatio-ohjaaja Mamoru Hosodan aiemmat pitkät elokuvat on esitetty meillä Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla. Viime vuonna valmistunut Poika ja peto on ensimmäinen Suomessa teatterilevitykseen tullut Hosodan teos. Hosoda on kertonut ihailleensa japanilaisen animen suurta nimeä Hayao Miyazakia, mutta hän ei pidä tätä kuitenkaan varsinaisena esikuvanaan. Miyazakista muistuttaa Pojassa ja pedossakin oikeastaan vain päähenkilön pieni karvainen, hieman Miyazakin Totoro-hahmoa muistuttava kaveri. Muuten Poika ja peto noudattaa japanilaisen animaatioelokuvan tuttuja aiheita: on itseään etsiviä teinejä, yliluonnollisia olioita, rinnakkaisia maailmoja ja suuria kamppailuja hyvän ja pahan välillä. Poika ja peto on kauttaaltaan hienoa animaatiota. Hosoda luo kiehtovasti niin feodaalista Japania muistuttavan eläinten maailman kuin ihmisten suurkaupungin hampurilaisravintoloineen ja amerikkalaistyylisine kahviloineen. Hänen sympatiansa tuntuvat kuitenkin olevan eläinten maailman puolella. Siihen on otettu vaikutteita vanhoista japanilaisista samuraielokuvista, muun muassa Kurosawan Seitsemästä samuraista, ja huumorikin muistuttaa samaisista elokuvista. Etenkin Kumatetsun ja hänen oppilaansa kipakka suhde sekä sitä kommentoivat sivuhenkilöt. Periaatteessa kyse on kuitenkin itsensä ja oman tiensä löytämisestä niin Kyotalle, Kaedalle kuin peto Kumatetsullekin. Kaikki joutuvat kohtaamaan todellisen luontonsa haasteiden kautta, ja tätä kamppailua Hosoda kuvaa etenkin Pojan ja pedon loppupuolella huikean räiskyvillä visualisoinneilla. Niissä vedetään kuvioihin mukaan jopa Herman Melvillen klassikkoromaanista tuttu Moby Dick -valas. Nyt kun Miyazaki on eläköitynyt pitkien animaatioiden tekemisestä ja jatkaa mahdollisesti vain lyhytanimaatioiden puolella, Hosodasta on eittämättä tulossa pitkän, käsityönä tehdyn japanilaisanimen hallitseva tekijä. Poika ja peto on upea, viihdyttävä ja hauska näyte hänen ja hänen työryhmänsä kädenjäljestä. Ja se sisältää yhden luonnonsuojelunäkökulmastakin kiintoisan ajatelman: pimeys asuu ihmisissä, ei eläimissä.” 

★★★★★ Pertti Avola, HS

 

Tietoa kasvattajalle media-avain.fi -sivustolta, täällä lisää myös elokuvan myönteisistä viesteistä (3/5) sekä ikäsuositushaitari.

Yhdeksänvuotias Ren karkaa kotoa äidin kuoltua auto-onnettomuudessa. Kadulla häntä jahtaa poliisi, mutta vihainen Ren ei tahdo takaisin suvun huomaan. Ren löytää yllättäen portin hirviöiden maailmaan, jossa vahva soturi Kumatetsu etsii oppipoikaa päästäkseen taistelemaan hallitsijan paikasta. Poika ja peto käsittelee vahvasti tunnetaitoja, ja kantavaksi teemaksi nousee vihanhallinta, ihmisen sisäisen hyvän ja pahan kamppailu. Vaikka elokuva on animea, sen teemat ovat tyypillisiä nuortenelokuvan teemoja, nuoren aikuisen kasvukipuja ja itsenäistymistä.

Auktoriteettikammoinen ja huonokäytöksinen lihaskimppu Kumatetsu on kasvanut ilman vanhempia, eikä ihmislapsen opettaminen ala kovinkaan hyvässä yhteisymmärryksessä. Kumatetsu sekä Ren ovat molemmat kiivasluontoisia kyseenalaistajia. Yhdessä he joutuvat hyväksymään toistensa huonot puolet ja etsimään keinoja kehittyä paremmaksi. Elokuvan lopussa teema viedään laajemmalle tasolle, ja aikuiseksi kasvava Ren joutuu taistelemaan konkreettisesti jokaisessa meissä asuvaa pimeyttä vastaan.

Poika ja peto -elokuvassa pohditaan ääneen moraalisia kysymyksiä, vastuun ottamista ja tunnetaitoja. Tarina osoittaa, että huonoistakin lähtökohdista on mahdollista kurottaa korkealle. Vihaisesta Renistä kasvaa oikeamielinen sankari, eikä vähiten siksi, että hän osaa ottaa vastaan apua matkan varrella.

 

Ohjaus: Mamoru Hosoda

Näyttelijät: Bryn Apprill, Kumiko Asô, Morgan Berry

Kieli: Japani, tekstitetty suomeksi. 

Levittäjä: Cinema Mondo

2h 0min K-12 Väkivaltaista sisältöä
     

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu näytöspäivinä arkisin klo 17 ja viikonloppuisin puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

    Seniorikinokeskiviikkoisin avaamme klo 14.

     

    Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    Etkö löytänyt toivomaasi näytöstä? Uudet näytökset julkaistaan maanantaisin!

     

    Kiireellisissä lipunmyyntitiedusteluissa iltaisin ja viikonloppuisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä