BlacKkKlansman

"Mukavan retro ajankuva, blacksploitaatioklassikoiden messevä musiikki ja mainio näyttelijäkaarti – mukaan lukien Jasper Pääkkösen täysillä päästelemä mielipuolinen KKK-jäsen sekä Washingtonin hieno matkalippu tähtiin – tekevät elokuvasta nautittavan kokemuksen, joka oikeutetusti osoittaa vihaorganisaatioiden naurettavuuden." Episodi

"A major comeback for Spike Lee, this incredible true story gives the outspoken director a ripe opportunity to focus his frustration in a constructive way." Variety

"BlacKkKlansman is a well-crafted dramatization of real events and one of Spike Lee's more effective cinematic sermons on racism in recent memory." Screenrant

Jasper Pääkkönen näyttelee yhtä avainrooleista Spike Leen uutuuselokuvassa BlacKkKlansman. Elokuva on tositapahtumiin perustuva tarina afroamerikkalaisesta poliisista, joka onnistuu soluttautumaan Ku Klux Klaniin. BlacKkKlansman sai maailmanensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlien kilpailusarjassa toukokuussa ja palkittiin Grand Prix'lla.

On 1970-luvun alku ja amerikkalaista yhteiskuntaa myllertää taistelu kansalaisoikeuksista. Ron Stallworth (John David Washington) palkataan Colorado Springsin poliisilaitoksen ensimmäiseksi afroamerikkalaiseksi etsiväksi. Henkilökunta suhtautuu tulokkaaseen epäluuloisesti, jopa avoimen vihamielisesti. Stallworth tarttuu kuitenkin päättäväisesti toimeen ja ottaa tähtäimekseen vaarallisen tehtävän: Ku Klux Klanin sisäpiiriin soluttautumisen ja sen paljastamisen.

Rotusorron kannattajana esiintyvä Stallworth saa yhteyden ryhmittymään ja raivaa tiensä aivan sen ytimeen asti. Hän onnistuu jopa ystävystymään klaanin johtajan David Duken (Topher Grace) kanssa ja saa omistautumisensa johdosta suitsutusta. Soluttautumisoperaatio muuttuu yhä monimutkaisemmaksi. Tapaamisissa klaanin jäsenten kanssa kasvokkain Stallworthia esittää hänen kollegansa Flip Zimmerman (Adam Driver), joka saa selville hengenvaarallisen salajuonen. Yhdessä he lähtevät kukistamaan ryhmää, jonka todellinen tavoite on siistiä väkivaltainen retoriikkansa niin salonkikelpoiseksi, että sillä voidaan vedota suureen yleisöön.

BlacKkKlansman on peloton ja totuudenmukainen tutkielma rotujen välisistä suhteista 1970-luvun Yhdysvalloissa ja hälyttävän ajankohtainen myös tänä päivänä. 

 

"…(Spike) Lee käyttää kaiken taitonsa ja tietämyksensä näyttääkseen elokuvan keinoin millainen maailma on.

Hän rinnastaa asioita, tuo esiin historiallisia kehityskulkuja leikkaamalla irrallisia kuvia kuvia yhteen, näyttää mitä tapahtuu ja mikä on tärkeää.

Tässä mielessä BlacKkKlansman on elokuvataiteella vaikuttamisen suurta juhlaa, väkevä suoritus."

Helsingin Sanomat

"Ei käy kieltäminen etteikö Spike Lee olisi tehokas elokuvantekijä. Puhumattakaan äärimmäisen taitava, sillä kaikki hänen työnsä ovat aina erittäin katsomiskelpoisia. 

– Mukavan retro ajankuva, blacksploitaatioklassikoiden messevä musiikki ja mainio näyttelijäkaarti – mukaan lukien Jasper Pääkkösen täysillä päästelemä mielipuolinen KKK-jäsen sekä Washingtonin hieno matkalippu tähtiin – tekevät elokuvasta nautittavan kokemuksen, joka oikeutetusti osoittaa vihaorganisaatioiden naurettavuuden.

– Elokuvan perustuminen Stallworthin omaelämäkerrassa kuvattuihin tositapahtumiin tekee siitä entistä kiinnostavamman.

– Mieleen tulee Leen Bamboozled-elokuvan (2000) brutaali montaasi, joka esittelee tapoja, joilla afroamerikkalaisia on kuvattu viihdeteollisuudessa, ja samalla ohjaaja piikittelee sen ansaitsevia elokuvia Tuulen viemää ja Kansakunnan synty sekä huolestuttavaa nykyhetkeäkin."

Marta Balaga, Episodi

"If D.W. Griffith’s “The Birth of a Nation” was “like writing history with lightning,” as Woodrow Wilson described it way back in 1915, then Spike Lee’s “BlacKkKlansman” is the roll of thunder that was eventually sure to follow. The astonishing true story of one of the riskiest undercover investigations in American history — an improbable early-’70s case in which black police detective Ron Stallworth (John David Washington) applied for and was ultimately granted membership in the Ku Klux Klan — Lee’s latest is as much a compelling black empowerment story as it is an electrifying commentary on the problems of African-American representation across more than a century of cinema.

Backed by Blumhouse and “Get Out” auteur Jordan Peele, “BlacKkKlansman” is also the best thing the director has made in a dozen years (since HBO miniseries “When the Levees Broke”) and a welcome throwback to the days when Lee’s movies struck a nerve in the cultural conversation. Call it “How Spike Got His Groove Back,” and don’t be surprised if the movie — which premiered in competition at the Cannes Film Festival — proves to be one of the summer’s breakout hits…"

Peter Debruge, Variety

"Spike Lee has something to say and says it loud with his new film, BlacKkKlansman. The legendary director of Do the Right Thing and Malcolm X has never been shy about expressing his political thoughts - to put it mildly - and his adaptation of Ron Stallworth's memoir, Black Klansman, gives Lee an opportunity to weigh in on the state of racism in America in the era of President Donald Trump. Working alongside a team of writers that includes his Chi-Raq collaborator Kevin Willmott, Lee uses Stallworth's tale to take on a number of hot button issues and topics, all while telling the (true) story of one fascinating undercover operation. BlacKkKlansman is a well-crafted dramatization of real events and one of Spike Lee's more effective cinematic sermons on racism in recent memory.

– In addition to being co-written and directed by Lee, BlacKkKlansman was produced by Get Out collaborators Jason Blum and Jordan Peele. It's all the more fitting, considering that Lee's docudrama is a "social thriller" that addresses the real-world horrors of racism and racial hatred. That's not to say that BlacKkKlansman ignores the darkly funny side of a story about a black police officer successfully infiltrating and then ascending the ranks of the KKK, but it's far from the buddy comedy that some of the film's marketing would have you believe. Instead, Lee's film examines the sickening reality of what the Klan represents (read: white privilege) and makes it painfully clear how much these events from the past continue to resonate in the present." 

Screenrant

 

Ohjaus: Spike Lee

Näyttelijät: John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier, Topher Grace, Jasper Pääkkönen

Levittäjä: Finnkino Oy

Kieli: Englanti, tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.

 

Uusi ohjelmisto ja seuraavat näytökset julkaistaan alan käytännön mukaan aina maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. 

Elokuvaviikko on perjantaista torstaihin.

2h 15min K-12 Väkivaltaista sisältöä Ahdistusta aiheuttavaa sisältöä
     

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

     

    Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    Etkö löytänyt toivomaasi näytöstä? Uudet näytökset julkaistaan maanantaisin!

     

    Kiireellisissä lipunmyyntitiedusteluissa iltaisin ja viikonloppuisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä