Cold War

"Mustavalkoisena kuvattu poliittinen hirmuvalta ja tuhoon tuomittu rakkaus kohoavat musertavaksi mestariteokseksi." ★★★★★ Episodi

"Mustavalkoinen Cold War on kaunis draama epäsuhtaisista rakastavaisista"  Helsingin Sanomat

Cold War on intohimoinen rakkaustarina miehestä ja naisesta, Wiktorista ja Zulasta, jotka tapaavat toisensa sotienjälkeisen Puolan raunioissa. Nämä kaksi täysin erilaisen taustan ja mielenlaadun omaavaa ihmistä ovat toistensa täydelliset vastakohdat, ja silti auttamattomasti tuomittuja kuulumaan toisilleen.

1950-luvun kylmän sodan aikaiseen Puolaan, Berliiniin, Jugoslaviaan ja Pariisiin sijoittuvassa tarinassa pariskunnan erottavat toisistaan poliittiset käänteet, tuliset luonteet ja onnettomat kohtalon oikut - mahdoton rakkaustarina mahdottomana aikana.

Elokuvan on ohjannut Oscar-, BAFTA- ja EFA-palkitun Ida -elokuvan ohjaaja Pawel Pawlikowski ja se perustuu löyhästi hänen omien vanhempiensa elämäntarinaan.

 

"Kiihkeän traagiset rakkaustarinat ovat loppumaton lähde elokuvantekijöille, kirjailijoille ja vaikkapa taidemaalareille. ”Rakkaus on sokea” tarkoittaakin karuimmillaan kirkkaalla liekillä palavaa suhdetta, joka loppuu kaiken tuhkaksi polttavaan supernovamaiseen räjähdykseen. Puolalaisen Paweł Pawlikowskin uutukainen on intiimi kuvaus kahden taiteilijasielun ongelmallisesta suhteesta toisen maailmansodan jälkeisessä traumoistaan kärsivässä Euroopassa.

– Vaikka aihe on näinkin karu, on elokuva silti julmetun kaunis traagisella tavalla. Se on kuvattu kokonaan mustavalkoisena kontrastia säästämättä. Suurin osa kuvista on kuin taideteoksia, jotka esittelevät Puolan kaunista maaseutua ja rappioitunutta infraa. Pariisissa tyyli taas vaihtuu vapaammaksi ja leikkisämmäksi. Pelkät kuvat kertovat lukuisia tarinoita vapaudesta ja vankeudesta.

– Cold War on myös musiikkielokuva, jossa kuullaan kansanlauluja, propagandasävellyksiä, jazzia ja jopa rokkia. Etenkin kansanlaulut ovat koskettavia ja kauniita upeaäänisen kuoron esittäminä. Melankoliset, valittavat ja surumieliset sävelet ovat täydellinen pari syvän mustavalkoisen kuvan kanssa. Elokuva muuttuu lopulta unenomaiseksi fantasiaksi, vaikka toisaalta se on ajoittain kuin kaunis painajainen. Slaaveille tyypilliseen tapaan myös tarina on kuin itkuvirsi, jota vaikeroidaan kylmässä kirkossa kivikovilla penkeillä papin saarnatessa helvetintulta ja rikinkatkua maailman tuhoutuessa ympärillä.

Kokemus saattaa olla katsojalle melko musertava, mutta tämänkaltaista taidetta on myös hyvin vaikea olla ihailematta. Elokuvan synkeys ja brutaali rehellisyys on vain jotenkin niin puhdistavaa Hollywoodin adhd-megablockbustereiden rinnalla. Mestariteos."

Niko Ikonen ★★★★★ Episodi

"Pawel Pawlikowski won the best director award at Cannes in May for this sweepingly intimate love story about a star-crossed couple falling together and apart, through the iron curtain of postwar Europe. It is inspired by (and dedicated to) his parents, whom Pawlikowski has described as “the most interesting dramatic characters I’ve ever come across … both strong, wonderful people, but as a couple a never-ending disaster”.

Yet while screen lovers Wiktor and Zula share names and character traits with the film-maker’s mother and father, their individual narratives are fictional and allusive, taking us from the countryside of Poland to the streets of East Berlin, from Paris to Yugoslavia, over 15 turbulent years – crossing boundaries that are musical, geographical, political and ultimately existential. The result is a swooning, searing Polish-British-French co-production that unexpectedly put me in mind of Casablanca or La La Land as reimagined by Andrzej Wajda or Agnieszka Holland – a reminder of the fundamental things that apply, as time goes by.

– Just as Miles Davis pointed out that “It’s not the notes you play, it’s the notes you don’t play” that matter, Cold War is a dark musical full of silences and ellipses. It’s up to the audience to fill in the episodic gaps in the narrative, and to divine the true feelings that so often remain unspoken. Appropriately, it left me speechless."

★★★★★ The Guardian

 

Ohjaus: Pawel Pawlikowski

Käsikirjoitus: Pawel Pawlikowski, Janusz Glowacki, Piotr Borkowski

Näyttelijät: Joanna Kulig, Tomasz Kot

Levittäjä: Finnkino Oy

Kieli: Puola | Ranska | Saksa | Kroatia | Italia | Venäjä. Tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.

 

 

Uusi ohjelmisto ja seuraavat näytökset julkaistaan alan käytännön mukaan aina maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. 

Elokuvaviikko on perjantaista torstaihin.

1h 28min K-12 Seksuaalista sisältöä
     

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

     

    Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    Etkö löytänyt toivomaasi näytöstä? Uudet näytökset julkaistaan maanantaisin!

     

    Kiireellisissä lipunmyyntitiedusteluissa iltaisin ja viikonloppuisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä