Isle of Dogs

Berlinalen elokuvajuhlien 2018 parhaan ohjauksen palkinnon voittaja ja Espoo Cinén avajaiselokuva, uutuus visionääriseltä Wes Andersonilta, jonka The Grand Budapest Hotel ja Moonrise Kingdom ihastuttivat myös Kinolla! 

"Wes Anderson’s gorgeous new stop-motion tale is a funny, touching, doggy delight" ★★★★ The Guardian 

Isle of Dogs on aikuisten animaatio Atari Kobayashista, korruptoituneen pormestari Kobayashin suojatista. Kun kaikki Megasakin kaupungin lemmikkikoirat karkotetaan Kaatopaikkasaarelle, Atari kaappaa juniorilentokoneen ja lentää saarelle etsiäkseen henkivartijakoiransa Spotsin. Saarella hän ja hänen uudet sekarotuiset ystävänsä aloittavat eeppisen seikkailun, joka tulee määrittämään koko kaupungin kohtalon ja tulevaisuuden.

 

"Ääninäyttelijät ovat Hollywoodin parhaimmistoa, ja katsoja poistuu teatterista takuuvarmasti hymyillen.

– Wes Andersonista ohjaajana voi olla montaa mieltä. Mies nauttii auteur-statusta monien hittien kuten The Grand Budapest Hotel ja hänen edellisen stop motion -elokuvansa Fantastic Mr. Foxin ansiosta. Andersonin tyyli on omaperäinen; miehen elokuvat ovat hienosti kuvattuja ja visuaalisesti rikkaita. 

– Isle of Dogs on universaalein tarina, jonka Anderson on tuonut valkokankaalle, sillä ihmisen ja koiran välinen ystävyys on samanlaista maailman jokaisessa kolkassa ja se välittyy hienosti katsojalle elokuvan kielen kautta.

Isle of Dogs on loppuunharkittu kokonaisuus, jossa jokainen yksityiskohta on tarkkaan mietitty eikä yksikään koirankarva ole pois paikoiltaan. Anderson on löytänyt stop motion -animaatiosta parhaan mahdollisen välineen taiteelliselle tuskailulleen, ja animaatio itsessään onkin tolkuttoman hienoa. Koirien silmät ovat loputtoman ilmeikkäät, ja turreja katselisi mielellään pitempäänkin. 

– Vaikka Andersonin elokuva on herättänyt maailmalla mielipahaa japanilaisen kulttuurin omimisesta, on Isle of Dogs enemmän rehellinen kunnianosoitus japanilaista kulttuuria ja ennen kaikkea japanilaisia elokuvia kohtaan. Andersonin kertomus on lopulta koiran ja pojan universaali tarina, joka olisi voinut sijoittua mihin tahansa, sillä kaikkihan me rakastamme koiria."

★★★★ Maria Lättilä, Episodi

"Kaikenkarvaiset ystävämme keskitysleirillä – Wes Andersonin Isle of Dogs on taattua laatua.

– Yksi katsomisen iloista on bongata viittauksia muihin teoksiin ja niitä riittää.

Spagettiwesternien ja samuraielokuvien lisäksi Andersonin isoin velka on The Plague Dogsille (1982). Synkässä animaatio­elokuvassa eläinkoekoirat yrittävät pelastautua julmien ihmisten kynsistä. Tarina pienen pojan ja tämän koiran liikuttavasta ystävyydestä taas tuo mieleen Hopeanuolen, Suomessakin suositun japanilaisen sarjakuvan ja animaation.

Baseball-paitoihin puettuja niiskuttavia hauvoja katsoessa ei voi olla purskahtelematta nauruun. Efekti on sama kuin jos näkisi vauvan univormussa: sankarit ovat eläimiä ja vieläpä nukkeja, mutta silti joka hetki niin tosissaan.

Läpi uransa Wes Anderson on halunnut antaa äänen juuri heille, yhteiskuntamme oudoille, pienille ja vähätellyille."

★★★★ Jutta Sarhimaa, HS

"Isle of Dogs is a delight: funny, touching and full of heartfelt warmth and wit.

With breathtaking visuals and an uncanny eye for canine behaviour, it transposes the kid-friendly charm of The Incredible Journey to the post-apocalyptic landscapes of Mad Max via the Japanese cinema of Yasujiro Ozu, Seijun Suzuki and, most notably, Akira Kurosawa.

– Meanwhile, Alexandre Desplat’s score mixes taiko drums with weirdly jazzy woodwind, while the woozy tones of the 60s West Coast Pop Art Experimental Band rub up against Prokofiev and nods to Seven Samurai.

– For all the disease and hardship, this is a wonderful world, full of characters in whom we can invest our trust, sympathy and love."

Mark Kermode, ★★★★ The Guardian 

"Isle of Dogs is another utterly distinctive, formally brilliant exercise in savant innocence from Anderson, somewhere between arch naivety and inspired sophistication. I laughed a lot, not really at jokes, but at its hyper-intelligent stabs of visual invention." 

Peter Bradshaw, ★★★★ The Guardian 

 

Ohjaus: Wes Anderson

Käsikirjoitus: Wes Anderson

Näyttelijät: Scarlett Johansson, Frances McDormand, Greta Gerwig, Bryan Cranston, Liev Schreiber, Edward Norton, Tilda Swinton, Bill Murray, Jeff Goldblum, Harvey Keitel

Levittäjä: Nordisk Film

Kieli: Englanti, tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi. 

 

Uusi ohjelmisto ja seuraavat näytökset julkaistaan alan käytännön mukaan aina maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. 

Elokuvaviikko on perjantaista torstaihin.

1h 41min K-7 Väkivaltaista sisältöä Ahdistusta aiheuttavaa sisältöä
     

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

     

    Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    Etkö löytänyt toivomaasi näytöstä? Uudet näytökset julkaistaan maanantaisin!

     

    Kiireellisissä lipunmyyntitiedusteluissa iltaisin ja viikonloppuisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä