Lady Bird

"Saoirse Ronan loistaa viiden tähden elokuvassa, jossa tytär ottaa yhteen äitinsä kanssa. Lady Bird on sydämellinen kasvutarina ajasta, jolloin monet asiat tapahtuvat teinille ensimmäistä kertaa." ★★★★★ HS

'"a hilarious love letter to teenagers and their mothers"  ★★★★★ The Guardian

"A coming-of-age story like no other, Lady Bird is smart, emotional, funny and completely original. Rarely has a directorial debut been so assured, so singular and so heartwarmingly affecting." ★★★★ Empire

"I wish I could convey to you just how thrilling this movie is. I wish I could quote all of the jokes and recount the best offbeat bits." NY Times

Hykerryttävässä draamakomediassa itselleen nimen “Lady Bird” antava Christine (aivan upea Saoirse Ronan) painii koulunsa jäykkien perinteiden, huolehtivaisten vanhempien, ensimmäisten sydänsurujen ja suurten tulevaisuudenhaaveiden ristipaineessa.

Lady Bird on törmäyskurssilla vahvatahtoisen sairaanhoitajaäitinsä Marionin (Laurie Metcalf) kanssa. Tämä tekee väsymättömästi töitä pitääkseen perheen pinnalla isän (Tracy Letts) jäätyä työttömäksi. Molemmat ovat samasta puusta veistettyjä ja yhtä härkäpäisiä. 2000-luvun alkuun sijoittuva tarina kertoo koskettavasti ihmissuhteista, jotka muovaavat meitä, uskomuksista jotka määrittelevät meidät ja paikasta nimeltä koti, jonka merkitystä ei korvaa mikään.

Lady Bird on Greta Gerwigin (mm. Frances Ha) esikoisohjaus, jossa hän osoittaa olevansa elokuvan kentällä uusi ja rohkea tekijä. Itse käsikirjoittamassaan tarinassa hän onnistuu löytämään äidin ja teini-ikäisen tyttären myrskyisästä suhteesta niin huumoria kuin liikuttaviakin hetkiä.

Elokuva voitti neljä Golden Globe -palkintoa, mm. paras komedia ja oli 5 Oscarin ehdokas (mm. paras elokuva, paras naispääosa ja paras ohjaaja).

 

"Lady Bird ei piehtaroi maailmantuskassa vaan on mitä sydämellisin elokuva. Sen huumori on lämmintä, mutta ei lällyä. Draamapuoli on kuin laatudokumenttia: tärkeää, oleellista ja totta.

Vielä kun näiden ainesten päälle sipaistaan elokuvan taikapölyä, kokonaisuus on kirkas helmi.

Lady Birdia kantaa elokuvana moni asia.

Tärkein on pääosan esittäjä Saoirse Ronan, joka on jokaisessa kohtauksessa uskottava sii­piään kasvattavana teininä. Metcalf hänen sairaanhoitajaäitinään on jämerä vastinpari.

Lady Birdin äidin luonnetta selittää hänen oma henkilöhistoriansa. Marion on selvästi päättänyt, että hänen purkkinsa ei uppoa ja siksi pitää topakkaa jöötä kotonaan.

JÄKÄTTÄMINEN on viime kädessä yhdistelmä härkäpäisyyttä ja liikaa kierroksia saanutta huolenpitoa. Lady Birdin kodissa on todellisuudessa paljon rakkautta annettavaksi ja saatavaksi.

Perhe pysyy tiukasti nipussa, vaikka olosuhteet koettelevat.

Sivuhenkilöt eivät jää pahvikulisseiksi vaan ohjaaja Greta Gerwig loihtii useimpiin heistä jotain ekstraa, millä Lady Bird nousee monen muun kasvukertomuksen yli.

Ohjaaja tuntee elokuvansa maailman täydellisesti, sillä tarina on pitkälle hänen omaelämäkertansa.

Autenttisuuden tavoittelusta kertoo jotain se, että Gerwig halusi, ettei Ronanin posken aknea puuteroida piiloon.

Lady Birdin lopussa ympyrä sulkeutuu, mutta ei lähde uudelle kierrokselle. On uusi alku ja kaikki on mahdollista."

– Miska Rantanen ★★★★★ HS

"Saoirse Ronan and Laurie Metcalf are tremendous in Greta Gerwig’s moving and gloriously funny film about growing up, mother-daughter relationships and the anxiety of separation.

Greta Gerwig’s feature debut as a writer-director is a gloriously funny and wistfully autobiographical coming-of-age comedy. It is a love letter, of sorts, to her hometown of Sacramento, California; to her passionate and controlling mother; and to her dorky teenage self, who dreamed of getting away to a smart liberal arts college in New York and finding a promised land of grownup sophistication.

– […] the film’s emotional centre is the relationship between mother and daughter. In a way, it is about how impossible it is for teenagers to imagine the emotional lives of their parents, or to acknowledge those stricken elders’ devastating sense of abandonment and uselessness when the child leaves home and they have to suppress the symptoms of anger, competitive rage and loss. As for Marion (the mother), perhaps she is discovering a great, unacknowledged truth: having children makes you realise that it isn’t all about you any more, but you don’t really realise it until that child grows up and leaves home. Saying goodbye under these circumstances takes a gesture of self-sacrifice, or even self-immolation. Maybe Marion is not yet ready to make that gesture. There are such lovely performances here from Metcalf and Ronan, who are very moving as a mother-daughter pairing of anguish and love."

– ★★★★★ Peter Bradshaw, The Guardian

"It’s painfully hilarious, painfully beautiful, joyful and uncynical, with exquisite hilarity sewn into the details (and by God, this film is funny). It’s the details that make this not your average teenage drama, pivoting on a seminal issue or moral or moment. It’s the tens, hundreds, thousands of moments that sometimes mean everything and sometimes mean nothing and most often, just something. The moments that shape us into our selves — the definition and sharp lines emerging alongside adulthood."

– ★★★★ Terri White, Empire

"The idea that attention is a form of love (and vice versa) is a beautiful insight, and in many ways it’s the key to “Lady Bird,” Greta Gerwig’s beautiful, insightful new film, the first for which she is solely credited as writer and director. Ms. Gerwig, a Sacramento native and member of her heroine’s generation — the movie takes place mostly during the 2002-3 academic year — knows her characters and their world very well. Her affection envelops them like a secular form of grace: not uncritically, but unconditionally. And if you pay the right kind of attention to “Lady Bird” — absorbing its riffs and digressions as well as its melodies, its choral passages along with its solos and duets — you will almost certainly love it. It’s hard not to.

– You might think you’ve seen this all before. You probably have, but never quite like this. What Ms. Gerwig has done — and it’s by no means a small accomplishment — is to infuse one of the most convention-bound, rose-colored genres in American cinema with freshness and surprise. 

– The script is exceptionally well-written, full of wordplay and lively argument. Every line sounds like something a person might actually say, which means that the movie is also exceptionally well acted. 

– I wish I could convey to you just how thrilling this movie is. I wish I could quote all of the jokes and recount the best offbeat bits. […] I’m tempted to catalog the six different ways the ending can make you cry.

I’ll settle for one: the bittersweet feeling of having watched someone grow in front of your eyes, into a different and in some ways improved version of herself. In life, that’s a messy, endless process, which is one reason we need movies. Or to put it another way, even though Lady Bird will never be perfect, “Lady Bird” is."

– A.O. Scott, NY Times

 

Ohjaus: Greta Gerwig

Käsikirjoitus: Greta Gerwig

Näyttelijät: Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges, Timothée Chalamet, Beanie Feldstein, Lois Smith, Stephen McKinley Henderson, Odeya Rush, Jordan Rodrigues, Marielle Scott

Levittäjä: Finnkino Oy

Kieli: Englanti, tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.

 

Uusi ohjelmisto ja seuraavat näytökset julkaistaan alan käytännön mukaan aina maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. 

Elokuvaviikko on perjantaista torstaihin.

 

1h 33min K-12 Seksuaalista sisältöä
     

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

    ***

    Kino Tapiola on ensi-iltateatteri joka valikoi ohjelmistoonsa pääasiassa eurooppalaisen ja kotimaisen elokuvan parhaimmistoa.

    Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan.

    Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    ***

    Kiireellisissä tiedusteluissa viikonloppuisin ja iltaisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä