Näkemiin taivaassa

(Au Revoir La Haut)

"suurenmoinen elokuvakokemus" ★★★★ KSML

Marraskuu 1918. Muutamaa päivää ennen ensimmäisen maailmansodan päättymistä Albert Maillard (elokuvan ohjaaja Albert Dupontel) pelastaa Edouard Péricourtin (Nahuel Pérez Biscayart) varmalta kuolemalta. Varakkaan perheen taiteellisesti lahjakasta Edouardia ja vaatimattomasta taustasta tulevaa Albertia ei yhdistä mikään muu kuin sota ja luutnantti Pradelle (Laurent Lafitte), joka komentaa joukkonsa järjettömään hyökkäykseen juuri ennen rauhaa. Komento sitoo kolme erilaista kohtaloa toisiinsa.

Iloisen 20-luvun alkutahteja virittelevässä Ranskassa, ensimmäisen maailmansodan verisillä raunioilla jokainen yrittää selvitä parhaan kykynsä mukaan. Pradelle aikoo rikastua keinoja kaihtamatta, mutta Edouard ja Maillard laativat nerokkaan, vaikkakin vaarallisen suunnitelman hänen estämisekseen.

Ylenpalttisen mielikuvituksellinen elokuva perustuu Pierre Lemaitren romaaniin Au revoir lá-haut (suom. Näkemiin taivaassa, Minerva 2014). Teos palkittiin arvostetulla Goncourt-kirjallisuuspalkinnolla ilmestymisvuonnaan 2013.

 

"Pierre Lemaitren palkittuun romaaniin pohjautuva elokuva Näkemiin taivaassa on ennen muuta hyvin yllätyksellisesti rakennettu kokonaisuus. Tapahtumat seuraavat toisiaan melkoisella sykkeellä ja paikoin hyvin vauhdikkaina, mikä tässä yhteydessä vain lisää teoksen viehätystä.

– Albert Dupontelin ohjaus pysyy uskollisena Lemaitren kirjan suurille linjoille ja kirjailija on ollut hyväksymässä elokuvaversion vaatimia muutoksia. Vaikka liikutaan sodanjälkeisessä todellisuudessa, jossa asiat eivät ole suinkaan hyvin, on Näkemiin taivaassa kuitenkin optimistinen ja henkilöhahmojensa karismaan luottava teos. Kamera liukuu tilanteista toiseen aivan kuin Jean-Pierre Jeunet’n Delikatessen-elokuvaa muistuttaen. Kerronta hengittää paikoin suurta energiaa.

Dupontelin ohjauksessa todelliset ja fantasiavaikutteet sekoittuivat sopuisasti. Pariisin kuvastoihin on saatu mukaan ajan luomaa patinaa, joka toimii niin kokonaislavastuksen kuin yksittäisten pukujen ja ympäröivän arkkitehtuurin tasoilla. Myös Edouardin käyttämät kasvonaamiot tuovat oman myyttisyytensä kerrontaan. Ne ovat rikkaan mielikuvituksen sävyttämiä ja hehkuvat niin kubismin kuin surrealismin näkymiä 1920-luvulta.

Tämä osoittaa ohjaaja Dupontelin taitoa kytkeä naamioiden käyttö laajempaan aikakauden henkeen, ja ne tuovat myös mieleen elokuvan mykällä kaudella seikkailleen ranskalaisen Fantomas-hahmon, joka myös kätkeytyi naamioidensa taakse.

Lähes äänensä menettäneen Edouardin hiljainen mumina on kuin mykkäelokuvan henkeä mukaileva ratkaisu. Edouardin loukkaantuessa aivan tarinan alkuhetkillä Dupontel kuvittaa erinomaisella tavalla takautumien myötä avautuvaa muistojen virtaa. Nahuel Pérez Biscayart tulkitsee vaativan roolin erityisen taitavasti.

Näkemiin taivaassa on elokuvakokemuksena suurenmoinen ja lähinnä vapauttava. Ohjajalle ominainen musta huumori säilyttää vireensä kaiken aikaa."

★★★★ Jarmo Vankola, KSML

"Ensimmäisen maailmansodan jälkeisiin aikoihin sijoittuva elokuva sekoittaa sotaa, draamaa ja veijarikomediaa arvoitukselliseksi, omaperäiseksi keitokseksi.

– Elokuva on sekalainen seurakunta erilaisia teemoja ja tunnelmia. Ohjaaja Albert Dubontelin esittämä Albert on tarinan suoraselkäinen järjen ääni. Tilannekomiikkaa syntyy, kun hän yrittää luovia muiden, eri suuntiin vetävien henkilöiden kanssa. Tällä hetkellä myös BPM-elokuvassa nähtävä Nahuel Pérez Biscayart tekee hurjan suorituksen vihansa luovaan hulluuteen kanavoivana Edouardina. Katkera ja ilkeäkin hahmo on kuitenkin myös traaginen ja sympaattinen, koska hän tuntuu rankaisevan itseään muiden pahoista teoista.

Kun mukana on romanssinpoikastakin ja myös Edouardin isä, sisko ja tämä kiero puoliso saavat omat hetkensä valokeilassa, ei katsoja voi hetkeäkään olla varma, mihin suuntaan elokuva seuraavaksi lähtee – tai kuka sen varsinainen päähenkilö on. Melkein missä tahansa muussa elokuvassa moinen epämääräisyys olisi vakavasti kerrontaa rampauttava puute, mutta Näkemiin taivaassa tekee siitä vahvuutensa. Arvaamattomuus pitää yllä kiinnostavuutta, jota yritetään lietsoa myös juonta takaumana kertova kehystarina. Se on loppujen lopuksi aika turha, mutta sentään rytmittää elokuvaa, jonka käänteet kiihtyvät omalaatuiseksi veijarikomedian ja hengästyttävän murhenäytelmän sekoitukseksi.

Lopputulos naurattaa, hirvittää ja saa silmäkulmankin kostumaan."

★★★★ Jouni Vikman, Episodi

 

Ohjaus: Albert Dupontel

Käsikirjoitus: Albert Dupontel, Pierre Lemaitre

Näyttelijät: Nahuel Pérez Biscayart, Albert Dupontel, Laurent Lafitte, Niels Arestrup

Levittäjä: Future Film

Kieli: Ranska, tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi. 

 

Uusi ohjelmisto ja seuraavat näytökset julkaistaan alan käytännön mukaan aina maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. 

Elokuvaviikko on perjantaista torstaihin.

1h 57min K-16 Väkivaltaista sisältöä Ahdistusta aiheuttavaa sisältöä
     

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

     

    Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    Etkö löytänyt toivomaasi näytöstä? Uudet näytökset julkaistaan maanantaisin!

     

    Kiireellisissä lipunmyyntitiedusteluissa iltaisin ja viikonloppuisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä