Phantom Thread

"Rakkaudesta kertova Phantom Thread päättää komeasti näyttelijä Daniel Day-Lewisin uran, elokuvalla on kuusi Oscar-ehdokkuutta." ★★★★ HS

"Daniel Day-Lewis bows out in style with drama of delicious pleasure. In his final film, Day-Lewis reunites with Paul Thomas Anderson to deliver a masterful performance as a society dressmaker beguiled by a young waitress." ★★★★★ The Guardian

1950-luvun Lontoossa maineikas räätäli Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis) ja hänen sisarensa Cyril (Lesley Manville) ovat brittiläisen muodin tärkeimpiä vaikuttajia. Alansa huippua edustavan pukimon The House of Woodcockin asiakkaisiin kuuluu kuninkaallisia, elokuvatähtiä, perijättäriä ja seurapiirien kermaa. Naimattoman Woodcockin elämässä vaihtuvat naiset tarjoavat hänelle inspiraatiota ja läheisyyttä, kunnes tämä kohtaa nuoren, voimakastahtoisen Alman (Vicky Krieps), josta tulee hänen muusansa ja rakastajattarensa.

Uusimmassa elokuvassaan Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood, Boogie Nights) maalaa muotokuvan taiteilijasta ja luovuudesta, sekä naisista, jotka pitävät hänen maailmansa pyörät pyörimässä. Phantom Thread on Andersonin kahdeksas elokuva ja toinen kerta kun hän työskentelee yhdessä Daniel Day-Lewisin kanssa. Elokuva jäänee Day-Lewisin viimeiseksi hänen omien sanojensa mukaan. 

Elokuva voitti parhaan puvustuksen Oscarin! Ehdokkuuksia elokuvalla oli yhteensä viisi. 

 

"Paul Thomas Anderson (s. 1970) on niitä yhdysvaltalais­ohjaajia, jotka eivät enää opetelleet tulevaa uraansa 8 tai 16 millimetrin filmejä tekemällä, vaan videonauhan kautta. Silti Andersonista on tullut yksi sukupolvensa teknisessä mielessä perinteikkäimmistä ohjaajista, sulavan, vanhanaikaisen ja tyylikkään elokuvakerronnan mestari.

Andersonin ohjaustyöt ovat olleet hieman epätasaisia, mutta yksi niistä, 2007 valmistunut There Will Be Blood on mielestäni 2000-luvun ensimmäinen todellinen amerikkalainen elokuvaklassikko. Se on tinkimätön tarina kahden periamerikkalaisen voiman, kapitalismin ja uskonnon, yhteentörmäyksestä 1800–1900 -lukujen vaihteen Yhdysvalloissa.

Daniel Day-Lewis oli There Will Be Bloodin pääosassa, ja nyt tämä brittinäyttelijä tekee tiettävästi viimeisen elokuvaroolinsa Andersonin uutuudessa, kuuden Oscarin ehdokkaassa Phantom Thread, joka on elokuva rakkaudesta mutta ei varsinainen rakkauselokuva.

– Phantom Thread on kiehtova kudelma tyylikästä ajankuvaa, upeita pukuja, vaikutteita niin Stanley Kubrickilta kuin Alfred Hitchcockilta sekä kuvausta epätäydellisestä rakkaudesta joka jollain kierolla tavalla kuitenkin on täydellistä.

– Tiettävästi Anderson kuvasi suurimman osan Phantom Threadista itse. Jälki on hienoa, kuten myös ohjaajan vakiosäveltäjän Jonny Greenwoodiin pianopohjainen musiikki.

Day-Lewis kumartaa itsensä ulos elokuvamaailmasta upeasti rikkeettömällä suorituksellaan Woodcockina, ja aivan yhtä hyvä on myös monista tv-sarjoista tuttu, Britannian parhaisiin näyttelijöihin lukeutuva Lesley Manville järkähtämättömänä ja arvoituksellisena Cyrilinä."

★★★★ Pertti Avola, HS – Lue koko arvostelu täältä!

"[…] ehdottomasti yksi Paul Thomas Andersonin kirkkaimpia teoksia. Ensimmäinen sääntö elokuvan rakastajien kirjoittamattomassa ohjekirjassa on: aina kun Paul Thomas Andersonilta tulee uusi elokuva, se on nähtävä. Hieman kieroutunut, romanttinen pukudraama Phantom Thread yltää kevyesti yhdeksi ohjaajansa parhaista elokuvista […] 

Hidastempoinen ja tunnelmainen Phantom Thread etenee toisinaan rauhallisesti ja paikoin intensiivisesti kohti persoonallista loppuaan. Katsoja saa nauttia kauniin elokuvan jokaisesta kuvasta – myös ulkoisesti elokuva on arvolleen sopivan tyylikäs ja ajaton kokonaisuus.

Andersonin hovisäveltäjä Jonny Greenwood on tehnyt yhden tähänastisen uransa upeimmista sävellyksistä. Samaten Mark Bridgesin puvustus ansaitsee erityismaininnan, erityisesti Woodcockille luomastaan pukuarsenaalista.

Roolistaan Oscar-ehdokkuuden napannut Daniel Day-Lewis loistaa (jälleen). Hän on erityislaatuinen näyttelijä – jopa ilman sen suurempaa maskeerausta hän kykenee täydelliseen muodonmuutokseen. Tästä näyttelijäntyössä on kyse. Mikäli tämä todella jää Day-Lewisin viimeiseksi rooliksi, kuten hän itse on uhkaillut, hän jättää elokuvamaailman taakseen komein jäähyväisin.

Nuorena ja voimakastahtoisena Almana nähtävä Vicky Krieps tekee tähänastisen uransa suurimman ja vaikuttavimman roolin Day-Lewisin vastanäyttelijänä. Heidän kemiansa pelaavat prikulleen yhteen. Elokuvan suola on Lesley Manvillen upeasti tulkitsema Woodcockin sisko ja kollega Cyril, joka sai roolistaan täysin ansaitusti Oscar-ehdokkuuden."

– ★★★★ Jesse Raatikainen, Episodi

"Day-Lewis gives a performance of almost ridiculously charismatic outrageousness, the sort only he could get away with. He is Hardy Amies and Norman Hartnell with a dash of Tony Armstrong-Jones – certainly Hartnell’s relationship with his sister and business partner Phyllis is evoked here. It’s a study in cult leadership to compare with Anderson’s The Master and a portrait of entrepreneurial loneliness to put alongside his appearance in Anderson’s There Will Be Blood.

– There is such pure delicious pleasure in this film, in its strangeness, its vehemence, its flourishes of absurdity, carried off with superb elegance. And Woodcock’s sartorial creations have a surreal quality, decadent, like dishes at a Roman banquet. Can this really be Daniel Day-Lewis’s final performance? He’s said that it is, and he is not someone for speaking casually. We have to assume that this is goodbye. Maybe this is how onlookers felt at Nijinsky’s last public performance in 1917, which reputedly made Arthur Rubinstein burst into tears. It’s a wonderful high note for Day-Lewis to end on: I feel a mixture of euphoria and desperate sadness."

– ★★★★★ Peter Bradshaw, The Guardian (Lue koko upea arvio täältä!)

 

Ohjaus: Paul Thomas Anderson

Käsikirjoitus: Paul Thomas Anderson

Näyttelijät: Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Camilla Rutherford

Levittäjä: Finnkino Oy

Kieli: Englanti, tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.

 

Uusi ohjelmisto ja seuraavat näytökset julkaistaan alan käytännön mukaan aina maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. 

Elokuvaviikko on perjantaista torstaihin.

2h 10min K-12 Ahdistusta aiheuttavaa sisältöä
     

      

    Ohjelmisto ja aukioloajat


    Lipunmyynti teatterilla avautuu puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

     

    Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

    Etkö löytänyt toivomaasi näytöstä? Uudet näytökset julkaistaan maanantaisin!

     

    Kiireellisissä lipunmyyntitiedusteluissa iltaisin ja viikonloppuisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


     
     

    Yhteystiedot
    Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
    Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

    Ota yhteyttä