Ladataan traileria...

Erikoisnäytös: Thelma ja Louise (1991) (35...

(Thelma & Louise)

Kino juhlii syntymäpäiviään 13.-18.8. - kaikki leffat 7 € (paitsi ensi-iltaelokuva Once Upon a Time In… Hollywood)! Erikoistarjouksessa myös sarjakortit hintaan 35 € (sis. 5 lippua), prosecco-lasi 3 € ja popparit 1 €. Kampanjahinnat voimassa vain synttäriviikolla. 

Synttäriviikon aukioloajat (baari ja lipunmyynti): 
Ti-pe 15-21 La 13-21 Su 12-21

Viinibaari/café ja kaunis terassimme palvelee tavalliseen tapaan koko viikon ajan!

–––

Kaikkien aikojen tie-elokuviin kuuluu Thelma & Louise (1991), joka on jäänyt elämään myös ikonisen feministisenä naisten välisen ystävyyden kuvauksena. Geena Davis ja Susan Sarandon vakuuttavat naisina, jotka rattiin tarttuessaan ryhtyvät lainsuojattomiksi, lunastaen elämänsä ja ruumiinsa itselleen. Callie Khourin käsikirjoittama ja Ridley Scottin ohjaama elokuva ei pelkää mustaa huumoria.

Whither goest thou, America, in thy shiny car in the night?
– Jack Kerouac, On the Road

Vaikka Kerouac on kuollut, tie on yhä suosittu peruskuva, olipa kyseessä Robert Frankin kaltainen iäkäs beatnik, David Lynchin tapainen keski?ikäinen kauhukakara tai Jim Jarmuschin tyyppinen partiopoika. Myytti elää myös Thelmassa ja Louisessa, mutta lukemattomista genre?sisaruksistaan poiketen se ei tyydy vain uusiokäyttämään perusasetelmaa. Se kirjoittaa road movien uusiksi ja räätälöi sen naiselli­siin mittoihin.

Tie määrittelee kaupungin ja maaseudun välisen tilan. Se on tyhjä alue, tabula rasa, viimeinen raja. Tuo myytti resonoi halki koko amerikkalaisen elokuvan historian. Tiematka on aina ollut miehinen matka, ja road moviessa on kirjaimellisesti toteutunut oidipaalisen kertomuksen miespäähenkilöltä edellyttämä siirtymäriitti. Thelma ja Louise kurvaa ulos valtaväylältä ja asettaa ohjauspyörään kaksi naista. Mutta eroa genreen ei tee niinkään se, että päähenkilöillä sattuu olemaan erilaiset vehkeet kuin tapa, jolla elokuva kulkee tien minuuteen. Lyhyesti: Thelmasta ja Louisesta tulee lainsuojattomia sillä hetkellä kun he ottavat oman ruumiinsa hallintaansa. Heidän rikoksensa on itsepuolustus, heidän lainsuojattomuutensa johtuu heidän sukupuolensa määräämästä vapaudettomuudesta, ja heidän matkansa perustuu ruumiin politiik­kaan. Kulttuurissa, jossa naisen ruumista myydään ja levitetään perversseissä vaihto?operaatioissa, oman ruumiin ottaminen hallintaan on yhä radikaali teko.

Vastakohta sellaisiin road?elokuviin kuin Gun Crazy (1949), Vaarallinen tyttöystävä (Something Wild, 1986) ja Villi Sydän (1990) on paljastava. Ensinmainitussa Bart Taren matka miehuuteen alkaa pastoraa­lista ja päättyy siihen, mutta välillä hänet suistaa syrjätielle hillittömän aistilli­sen Annien kohtaaminen. Raaka ja epä?äidillinen Annie käyttää sulojaan tahallisesti hyväkseen ohjatak­seen Bartin rikoksen polulle. Kuten Kohtalon tuomiossa naisen ruumis ja tie ovat rinnakkaisia paikkoja, joita pitkin miehen on kuljet­tava – miltei vasten tahtoaan – kohti varmaa tuhoa.

Kuin vastakohtana tuolle perinteelle, jonka ääneenlausumaton piiloteksti on valkoisen miehen ylem­myys, Thelman ja Louisen avainkohtauksessa nähdään mustan rastafarin pyöräilevän yllättäen kuvaan mukaan. Thelma ja Louise ovat ryöstäneet moottoritiepoliisilta tämän aseen – symbolinen kastraa­tio – ja vanginneet tämän autonsa tavarasäiliöön. Itkupilliksi muuttunut macho heiluttaa surkeana sorme­aan pie­nestä reiästä, johon vastaukseksi rasta puhaltaa reikään savunsa. Lännenelokuvan klassinen maise­ma lak­kaa olemasta valkoisen maskuliinisuuden yksinoikeus.

Thelmassa ja Louisessa amerikkalaisen road?elokuvan historia suodattuu korjaavan linssin läpi. Vaihe vaiheelta Thelma ja Louise seuraavat tuttuja reittejä, periaatteenaan tahto nautintoon, ei valtaan. Vanhat skenaariot ja kliseemäiset maisemat keksitään uudelleen. Niihin puhalletaan tuoretta näkemystä ja uutta elämänkokemusta. Tällä matkalla, naiset ohjauspyörässä, Oidipus menettää hallintan­sa.

– Manohla Dargisin mukaan (Sight and Sound, July 1991) AA 17.8.1995 (K)

Ohjaus

Ridley Scott

Käsikirjoitus

Callie Khouri

Rooleissa

Susan Sarandon (Louise), Geena Davis (Thelma), Harvey Keitel (Hal), Michael Madsen (Jimmy), Christopher McDonald (Darryl), Stephen Tobolowsky (Max), Brad Pitt (J.D.), Timothy Carhart (Harlan), Lucinda Jenney (Lena, the Waitress), Jason Beghe (State Trooper)

Kieli

orig.

Tekstitys

suomi

2 h 10 min K-16
 

  

Ohjelmisto ja aukioloajat


Lipunmyynti teatterilla avautuu näytöspäivinä arkisin klo 17 ja viikonloppuisin puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä elokuvanäytöstä ja sulkeutuu päivän viimeisen näytöksen alettua.

Seniorikinokeskiviikkoisin avaamme klo 14.

 

Ohjelmisto julkaistaan maanantai-iltapäivisin viikoksi kerrallaan. Elokuvaviikko on aina perjantaista torstaihin.

Etkö löytänyt toivomaasi näytöstä? Uudet näytökset julkaistaan maanantaisin!

 

Kiireellisissä lipunmyyntitiedusteluissa iltaisin ja viikonloppuisin kannattaa ottaa puhelimitse yhteyttä lipunmyyntiin teatterin aukioloaikoina, puh. 0400 885 779. Sähköposteihin vastataan vain arkipäivisin.


 
 

Yhteystiedot
Mäntyviita 2, Tapiola · puhelin 0400 885 779 (aukioloaikoina) · info@kinotapiola.fi
Avoinna näytöspäivinä puoli tuntia ennen ensimmäisen näytöksen alkua.

Ota yhteyttä

 

Näytä ostoskori